Edukacja techniczno-informatyczna

Całość przeczytasz w 6 minut.

 

Jeśli masz w sobie ciekawość wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zachodzących w przyrodzie w skali makro i nano, zainteresowanie przedmiotami technicznymi i ścisłymi, techniką komputerową i symulacjami komputerowymi, to kierunek: EDUKACJA TECHNICZNO-INFORMATYCZNA jest właśnie dla Ciebie!

Studia te gwarantują pozyskanie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem narzędzi informatycznych, projektowych, aparatury pomiarowej, symulacji numerycznych oraz nanotechnologii i materiałów funkcjonalnych.

Program studiów, oprócz podstawowych wiadomości z inżynierii materiałowej, informatyki oraz przedmiotów ogólnotechnicznych, pozwala zapoznać się
z szeregiem zagadnień z zakresu: projektowania inżynierskiego, procesów technologicznych i administrowania systemów informatycznych.

Absolwent tego kierunku wykształci umiejętności i zdobędzie wiedzę niezbędną do pracy w laboratoriach wykorzystujących wysoko rozwinięte technologie dla mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej, biotechnologii oraz nanomateriałów i materiałów funkcjonalnych, pracy z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury diagnostycznej, pomiarowej, medycznej i naukowej, pracy przy obsłudze systemów komputerowych a także zatrudnienie w przemyśle i bankowości.

 

Pierwszy stopień stacjonarne

PIERWSZY STOPIEŃ STACJONARNE:

CZAS TRWANIA STUDIÓW: 

  • 3,5 roku (7 semestrów)

PREDYSPOZYCJE KANDYDATA:

  • ciekawość przyczyn obserwowanych zjawisk zachodzących w przyrodzie w skalach makro i nano
  • zamiłowanie do przedmiotów technicznych i ścisłych
  • zainteresowanie techniką komputerową i symulacjami komputerowymi

UZYSKANY TYTUŁ ZAWODOWY:

  • inżynier 

 

Kształcenie o profilu ogólnoakademickim.

Strategicznym celem kształcenia na kierunku EDUKACJA TECHNICZNO-INFORMATYCZNA jest wykształcenie umiejętności identyfikacji i rozwiązywania podstawowych problemów technicznych, z zastosowaniem narzędzi informatycznych, projektowych, aparatury pomiarowej, symulacji numerycznych oraz nanotechnologii
i materiałów funkcjonalnych, w przygotowaniu Absolwenta do pracy na stanowiskach samodzielnych oraz pracy zespołowej.

Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA posiada wiedzę z zakresu techniki, informatyki, matematyki, fizyki oraz materiałoznawstwa. Uzyskuje również umiejętności gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji naukowych i technicznych oraz identyfikacji, analizy i rozwiązywania problemów technicznych.


W koncepcji kształcenia na kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA kluczową rolę odgrywa zaangażowanie studentów w czasie realizacji prac dyplomowych inżynierskich w prace badawcze realizowane przez pracowników naukowych Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej oraz pracowników Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Inżynierii Mechanicznej oraz Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej współpracujących w procesie edukacji z WIMiFT.

Absolwent kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA jest w szczególności przygotowany do pracy: w laboratoriach wykorzystujących nanomateriały oraz wysoko rozwinięte technologie dla mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej i biotechnologii; jednostkach badawczych w obszarze technologii High-Tech; wyspecjalizowanych firmach projektowych, handlowych i produkcyjnych; serwisach nowoczesnej aparatury pomiarowej, medycznej i naukowej; obsłudze systemów komputerowych; przemyśle i bankowości, administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej, szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym. Praktyczna znajomość języka obcego na poziomie B2 daje umiejętność komunikowania się w tym języku w swojej pracy zawodowej.

Karty opisu przedmiotu (ECTS) - Pierwszy stopień stacjonarne

SEMESTR 1:

  • Psychologia
  • Pedagogika i metody nauczania
  • Technologie informatyczne i multimedialne
  • Wprowadzenie do techniki
  • Matematyka
  • Chemia
  • Podstawy ekonomii
  • Fizyka doświadczalna

SEMESTR 2:

  • Ergonomia
  • Matematyka
  • I pracownia fizyczna
  • Grafika inżynierska i CAD
  • Materiałoznawstwo
  • Mechanika techniczna
  • Programowanie i język C
  • Podstawy metrologii
  • Metalurgia i odlewnictwo

SEMESTR 3:

  • Język obcy 
  • Systemy informatyczne
  • Elementy fizyki współczesnej
  • Sieci komputerowe
  • Mechanika techniczna
  • Wytrzymałość materiałów
  • Inżynieria środowiska

SEMESTR 4:

  • Język obcy
  • Wstęp do nauki o materiałach
  • Bazy danych
  • Wstęp do nanotechnologii
  • Komputerowe wspomaganie projektowania
  • Podstawy konstrukcji maszyn
  • Diagnostyka techniczna
  • Praktyka zawodowa

SEMESTR 4 (przedmioty obieralne):

  • Teoria mechanizmów
  • Optoelektronika

SEMESTR 5:

  • Informatyka kwantowa
  • Elektrotechnika i elektronika
  • Podstawy automatyki
  • Mechatronika
  • Obróbka plastyczna i ubytkowa
  • Przetwórstwo tworzyw sztucznych

SEMESTR 5 (przedmioty obieralne):

  • Metody matematyczne w technice
  • Technologia wysokiej próżni
  • Mikroskopia optyczna
  • Optyka

SEMESTR 6:

  • Systemy MES
  • Programowanie robotów
  • Komputerowe wspomaganie eksperymentu
  • Laboratorium specjalistyczne
  • Podstawy optymalnego projekt
  • Zaawansowane techniki wytwarzania
  • Maszyny i urządzenia techniczne

SEMESTR 6 (przedmioty obieralne):

  • Metody fizyczne w medycynie
  • Termodynamika techniczna
  • Pianki metaliczne – technologie wytwarzania, właściwości i zastosowanie

SEMESTR 7:

  • Elementy proj. technologii
  • Ochrona własności intelektualnej
  • Organizacja pracy i zarządzanie
  • Recykling
  • Seminarium dyplomowe
  • Praca dyplomowa inżynierska
Drugi stopień stacjonarne

DRUGI STOPIEŃ STACJONARNE:


CZAS TRWANIA STUDIÓW:

  • 1,5 roku (3 semestry)

PREDYSPOZYCJE KANDYDATA:

  • zainteresowanie nanotechnologią, optoelektroniką, elektronika kwantową, zjawiskami fizycznymi, techniką komputerową oraz symulacjami komputerowymi

UZYSKANY TYTUŁ ZAWODOWY:

  • magister inżynier 

 

Kształcenie o profilu ogólnoakademickim.

Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA posiada gruntowną wiedzę specjalistyczną z zakresu techniki, inżynierii materiałowej, informatyki i fizyki objętą przedmiotami kierunkowymi z zakresu: nanotechnologii, materiałów funkcjonalnych, budowy aparatury badawczej oraz jej sterowania, systemów informatycznych, programowania, grafiki komputerowej, wykorzystania aplikacji internetowych, informatyki medycznej i bioinformatyki.

Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA posiada zaawansowaną umiejętność gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji naukowych i technicznych, oraz analizy i rozwiązywania zawansowanych problemów technicznych. Jest przygotowany do administrowania i obsługi systemów informatycznych w przemyśle, ochronie zdrowia; pracy w zapleczu badawczo-rozwojowym przemysłu; administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej; pracy w szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym. Potrafi kierować zespołem inżynierskim. Uzyskuje umiejętność rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich z użyciem odpowiednich technik i narzędzi inżynierskich. Posiada zespół kompetencji niezbędny do podjęcia pracy zarówno w przemyśle jak i ośrodkach badawczych. Posługuje się językiem angielskim na poziomie B2, a także posiada umiejętności czytania ze zrozumieniem wszelkiej dokumentacji inżynierskiej, konstrukcyjnej, technologicznej i organizacyjnej

W koncepcji kształcenia na kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA kluczową rolę odgrywa zaangażowanie studentów w czasie realizacji prac dyplomowych magisterskich w prace badawcze realizowane przez pracowników naukowych Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej oraz pracowników Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Inżynierii Mechanicznej oraz Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej współpracujących w procesie edukacji z WIMiFT.

Ukończenie kierunku uprawnia do podjęcia studiów trzeciego stopnia – doktoranckich realizowanych w Szkole Doktorskiej Politechniki Poznańskiej.

Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA jest w szczególności przygotowany do pracy: w jednostkach naukowo-badawczych wykorzystujących zaawansowane technologie w zakresie nanomateriałów, mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej i biotechnologii; w laboratoriach pracujących w obszarze technologii High-Tech; wyspecjalizowanych firmach projektowych, handlowych i produkcyjnych; obsłudze i serwisie nowoczesnej aparatury diagnostycznej i pomiarowej, medycznej i naukowej; obsłudze systemów komputerowych; w przemyśle i bankowości; w administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej, w szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym. Posiada praktyczną znajomość języka obcego na poziomie B2 oraz umiejętność komunikowania się w tym języku w swojej pracy zawodowej.

Karty opisu przedmiotu (ECTS) - Drugi stopień stacjonarne

SEMESTR 1:

  • Podstawy przedsiębiorczości
  • Programowanie obiektowe
  • Aplikacje internetowe
  • Budowa aparatury badawczej
  • Zarządzanie strategiczne
  • Termodynamika
  • Systemy światłowodowe
  • Symulacje komputerowe MES
  • Materiały funkcjonalne
  • Praktyka specjalistyczna

SEMESTR 2:

  • Laboratorium specjalistyczne
  • Komunikacja kwantowa
  • Bioinformatyka
  • Sterowanie aparaturą badawczą
  • Współczesne osiągnięcia nanonauki i nanoinżynierii
  • Grafika komputerowa
  • Filozofia nauki
  • Seminarium specjalistyczne przeddyplomowe
  • Język obcy specjalistyczny

SEMESTR 2 (przedmioty obieralne):

  • Metody badań nieniszczących
  • Funkcjonalne struktury organiczne
  • Systemy i wzorce metrologiczne

SEMESTR 3:

  • Seminarium dyplomowe
  • Praca dyplomowa magisterska
Praktyki i staże

PRAKTYKI I STAŻE:

Studenci kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA dwukrotnie odbywają praktyki: po czwartym semestrze pierwszego stopnia kształcenia (praktyka zawodowa) i po pierwszym semestrze drugiego stopnia kształcenia (praktyka specjalistyczna). Praktyka zawodowa realizowana jest w instytucjach zewnętrznych (ośrodkach badawczo-rozwojowych i naukowych, przedsiębiorstwach - także poza granicami kraju) i często nie jest bezpośrednio związana z tematem pracy dyplomowej inżynierskiej.

Centrum Praktyk i Karier Politechniki Poznańskiej współpracuje z wieloma przedsiębiorstwami dającym możliwość odbycia praktyk zawodowych studentom Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej. Celem praktyki zawodowej jest poznanie zasad pracy w przedsiębiorstwie, zdobycie doświadczenia i kompetencji niezbędnych do pracy zespołowej oraz poznanie roli inżynieria w procesie produkcyjnym. Praktyka specjalistyczna realizowana jest zwykle w jednostce naukowej w której studentka/student realizuje pracę dyplomową magisterską. Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie specyfiki pracy naukowej, opanowanie zagadnień związanych z realizacją pracy magisterskiej i zwykle wykonanie wstępnych pomiarów bądź projektów.

Studenci Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej mają możliwość realizacji praktyk zawodowych m.in. w takich przedsiębiorstwach, jak: Vacom GmbH, IHP Franfurt/Oder, IFM PAN, Instytut Fizyki Jądrowej PAN, ZNAK.PL, Light ERP Sp. z o.o., AP Vacuum, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, Wavin Polska S.A., Amica S.A., VW Poznań, Instytut Obróbki Plastycznej INOP, Solaris Bus&Coach, Bridgestone, VOX, Philips Lighting Poland i innych.

 

Kariera po studiach

KARIERA PO STUDIACH:

  • zatrudnienie w laboratoriach wykorzystujących nanomateriały oraz wysoko rozwinięte technologie dla mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej i biotechnologii
  • zatrudnienie w jednostkach badawczych w obszarze technologii High-Tech
  • zatrudnienie w wyspecjalizowanych firmach projektowych, handlowych i produkcyjnych
  • obsługa i serwis nowoczesnej aparatury diagnostycznej, pomiarowej, medycznej i naukowej
  • zatrudnienie w firmach zajmujących się symulacjami komputerowymi
  • zatrudnienie w obsłudze systemów komputerowych
  • zatrudnienie w przemyśle i bankowości
  • nauczanie przedmiotów technicznych lub informatyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (po uzyskaniu uprawnień pedagogiczno-dydaktycznych)