13 czerwca 2024 roku na Politechnice Poznańskiej odbyło się I Sympozjum Techniki Motorowodnej, które zgromadziło: ekspertów branży, grono akademickie, studentów oraz pasjonatów techniki motorowodnej. Na wydarzenie przyjechali zaproszeni goście z całej Polski m.in. z: Trójmiasta, Warszawy, Bydgoszczy, czy Wrocławia. Podczas sympozjum mieliśmy możliwość wysłuchania referatów dotyczących najnowszych trendów w dziedzinie motorowodnej, jak również prezentacje pasjonatów o ich prywatnej działalności w tym obszarze. Przed Centrum Wykładowym nasi partnerzy zaprezentowali swoje łodzie, w których budowę wkładają całe serce i każdą wolną chwilę. Wśród nich znalazły się trzy unikalne jednostki: 5,5 — metrowy jacht żaglowy otwartopokładowy Disco Volante, sportowy katamar — Thundercat Zapcat oraz łódź Koła Naukowego PWr Solar Boat Team Politechniki Wrocławskiej — Solaris I, która brała udział w zawodach w USA i Niderlandach. Każdy z uczestników, podczas rejestracji, otrzymał brelok z logiem koła, który mamy nadzieję, będzie towarzyszyć przez długi czas w różnych podróżach.
Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim uczestnikom I Sympozjum Techniki Motorowodnej za dzielenie się cenną wiedzą oraz pasją. Poniższe przeglądowe streszczenie obszernych prezentacji poszczególnych prelegentów pokaże Państwu ogrom wiedzy, jaki uzyskaliśmy tego dnia. Zgodnie z kolejnością wystąpień:
Pani dr hab. inż. Agnieszka Misztal, prorektor Politechniki Poznańskiej, w swoim wystąpieniu przedstawiła nam całokształt działalności studenckich na Uczelni. Dziękujemy również Pani Profesor za wiarę w nas i symboliczne otwarcie warsztatu naszego Koła Naukowego tego dnia.
Przewodniczący naszego Koła Naukowego — Sebastian Freda, przedstawił kluczowe informacje o bieżących działaniach i przyszłych planach rozwoju KN, inspirując uczestników sympozjum do śledzenia naszej #DrogadoMonako.
Nasz opiekun dr hab. inż. Wojciech Cieślik przedstawił kluczowe aspekty alternatywnego podejścia do tematyki sportów wodnych. Prezentacja ta uświadamia nam konieczność integracji wielu aspektów podczas projektowania #POWERboat, takich jak: kształt łodzi, właściwy dobór systemu napędowego oraz produkcji, magazynowania i zarządzania energią.
Dyrektor Vetus Polska Pan dr inż. Tomasz Gonciarz przedstawił potencjał branży jachtowej w Polsce uświadamiając nam nasze przyszłe możliwości rozwoju kariery zawodowej. Komponenty VETUS, mimo że na pierwszy rzut oka niewidoczne na jachtach są one podstawą wielu jednostek pływających, dlatego i w naszej łodzi solarno-wodorowej kilka komponentów zostanie zamontowanych. Na zakończenie Pan dr inż. Tomasz Gonciarz przedstawił kadrę studentów Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu, którzy dołączyli do grona dziennikarzy w czasopiśmie Biuletynu Techniki Jachtowej.
Prezentacja Pani dr inż. Katarzyny Panasiuk otworzyła nam horyzonty w dziedzinie laminatów i kompozytów kluczowych dla #PowerBoat, dzięki niej wiemy, że nasza łódka będzie korzystać z nowych technologii materiałów hybrydowych zapewniających zarówno wytrzymałość, lekkość jak i nowoczesny wygląd.
Dzięki zaangażowaniu Pani dr inż. Patrycji Walichnowskiej otrzymaliśmy cenne wskazówki dotyczące paneli fotowoltaicznych, kluczowych w aspekcie generacji energii elektrycznej bezpośrednio na pokładzie jednostki pływającej. Informacje te pomogą nam osiągnąć sukces w wyścigu wytrzymałościowym.
Na zakończenie pierwszego panelu swoją prezentację przedstawił mgr inż. Michał Rawecki, w której omówił potencjał inżynierii odwrotnej zarówno w przemyśle jak i w zastosowaniach, które możemy wykorzystać podczas projektowania miejsca na specyficzne wyposażenie łodzi, które zainstalujemy.
W przerwie między panelami wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie na tle Centrum Wykładowego i wystawionych łodzi, jak widać, frekwencja przerosła nasze oczekiwania. Następnie odbyło się oficjalne otwarcie warsztatu. Przewodniczący Koła, Sebastian Freda, wspólnie z opiekunem Koła, dr hab. inż. Wojciechem Cieślikiem, oraz Prorektor, dr hab. inż. Agnieszką Misztal, prof. PP, uroczyście przecięli wstęgę, symbolicznie inaugurując naszą nową pracownię. Była to chwila radości i dumy dla wszystkich członków Koła. W środku warsztatu kilka słów powiedział o nim inż. Jakub Wasiela, przedstawiając jego najważniejsze elementy. Po wszystkim zaprosiliśmy uczestników na słodki poczęstunek.
Drugi panel poświęcony został rozwiązaniom ściśle ukierunkowanym na nasze zastosowania, ale również znalazły się prezentacje z pozoru odbiegające od głównej tematyki sympozjum. Zgodnie z kolejnością wystąpień:
Panel II otworzył mgr Andrzej Kaleciński, udziałowiec w firmie Prime Marine, który szczegółowo omówił mocne strony silników elektrycznych Torqeedo, niezbędne w kontekście naszego projektu. Pan Andrzej podkreślił, że wydarzenie, które zorganizowaliśmy, powinno na stałe wpisać się w kalendarz imprez motorowodnych w Polsce.
Następnie inż. Mikołaj Klekowicki przedstawił słuchaczom nasz projekt, wskazując, co się dzieje, gdy za projektowanie łodzi biorą się lotnicy. Liczba pomysłów jest ogromna i jeżeli połowa z nich się zrealizuje, to nasza łódka będzie latać nad wodą.
Pan mgr inż. Mateusz Dutkiewicz szczegółowo opisał zaawansowane techniki projektowania elementów kompozytowych, dzieląc się innowacyjnymi metodami konstrukcyjnymi. Przedstawił on również wszystkie zalety i wady poszczególnych metod tworzenia kopyt. Jego wiedza jest tak obszerna, że liczymy na kolejne spotkania już w gronie projektantów naszego Koła Naukowego, żeby sprostać wymaganiom technologii wytwarzania laminatów.
Prezentacja Pana Jakuba Boruckiego — pasjonata sportów wodnych — przybliżyła różnorodne aspekty szkutnictwa. Pan Jakub, dzieląc się swoją wiedzą i praktycznym doświadczeniem, pokazał nam, że skoro w pojedynkę można zbudować tak piękną łódź, jaką bez wątpienia jest Disco Volante (prezentowane tego dnia przed Centrum Wykładowym), to również my osiągniemy sukces.
W zastępstwo za Pana mgr inż. Błażeja Predko, właściciela firmy Lambo Yachts, przyjechał technik Grzegorz Bałdyga. Ta prezentacja lekko wywróciła nasze dotychczasowe przekonania o technologii wykonania naszej łodzi, ponieważ zaproponowali oni nowoczesny druk 3D jako alternatywę dla budowy kopyt.
Niezmiernie cieszymy się, że nasze Sympozjum Techniki Motorowodnej odwiedził zespół z Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego PWr Solar Boat Team. Prezentacja prowadzona przez inż. Marcina Matuszewskiego oraz inż. Pawła Ledwonia uświadomiła nam, jak wiele przeżywa zespół startujący w międzynarodowych zawodach. Liczymy na to, że i nasze osiągnięcia będą równie imponujące, co łodzi Solaris I. Trzymamy kciuki za trzeci projekt łodzi DKM.
Ostatnia, ale jakże ważna prezentacja dotyczyła pomysłu na rozwój naszego warsztatu, została wygłoszona przez Gabriele Tocicką oraz Aleksandrę Mruk — członkinie koła naukowego "Pracownia Architektury Zrównoważonej" pod opieką Prof. Sławomira Rosolskiego. Dziewczyny pasjonująco zaprezentowały pomysł na rozbudowę naszego warsztatu o antresolę, na której będą mogły się toczyć dalsze prace poszczególnych sekcji.
Na zakończenie opiekun oraz przewodniczący naszego Koła — dr hab. inż. Wojciech Cieślik oraz Sebastian Freda podziękowali wszystkim uczestnikom i wręczyli certyfikaty uczestnictwa prelegentom. Z opinii po wydarzeniu ze wszystkich stron zgodnie stwierdzamy, że II Sympozjum Techniki Motorowodnej odbędzie się, a żeby nie przegapić okazji do uczestnictwa, prosimy śledzić profile społecznościowe Koła Naukowego PUT Powertrain → https://www.facebook.com/PUTPowertrain
Tekst: dr hab. inż. Wojciech Cieślik, Sebastian Freda, inż. Malwina Nowak, Marharyta Albatova
Zdjęcia: Dział Informacji i Promocji Politechniki Poznańskiej