11-12 października 2024 roku, na terenie centrum wystawienniczego Ptak Warsaw Expo, odbyło się II Sympozjum Techniki Motorowodnej. Druga odsłona święta nauki i wiedzy o projektowaniu, konstruowaniu, budowaniu i eksploatacji jednostek pływających wzbogaciło harmonogram największych targów marine w Polsce – Boat Technica i Poland Boat Show.
Dwudniowa konferencja zgromadziła wielu ekspertów z branży i jeszcze więcej obserwujących oraz pasjonatów transportu wodnego. Na wydarzenie przyjechali zaproszeni goście z całej Polski m.in. z: Gdyni, Warszawy, Wrocławia, czy też przedstawiciele Politechniki Poznańskiej. Wygłoszone zostały prezentacje związane m.in. z: wykorzystaniem laminatów do produkcji łodzi, badaniem energochłonności jednostek pływających, czy też zastosowaniem energii pochodzącej ze słońca do napędzenia jachtów.
W II STM udział wzięli:
• dr inż. Tomasz Gonciarz, Vetus z prelekcją: Wpływ właściwego rozmieszczenia silnika oraz poprawny dobór elementów przeniesienia napędu na osiągi i eksploatację jachtu. To była idealna okazja, aby przekonać się, jak napędzana jest jednostka pływająca oraz jakie urządzenia najlepiej nadają się do konkretnych specyfikacji technicznych.
• Andrzej Kaleciński, Prime Marine z prelekcją: Napędy elektryczne w jachtingu rekreacyjnym. Wizytówka możliwości produkcyjnych obecnych firm zajmujących się sprzedażą silników oraz praktyczna wiedza o wykorzystaniu łódek do pożytecznego i spokojnego spędzania czasu.
• mgr inż. Michał Rawecki, Reversesolutions z prelekcją: Inżynieria odwrotna w procesie budowy i modernizacji jachtów. Wszystko, co trzeba wiedzieć o wykorzystaniu skanerów do procesów wizualizacyjnych. Każdy po tej prezentacji wie już, jak sprawdzić, czy dany projekt został wykonany ze ścisłą starannością i według założeń.
• dr inż. Katarzyna Panasiuk, Uniwersytet Morski w Gdyni z prelekcją: Nowoczesne materiały i technologie wytwarzania jednostek pływających. Druga odsłona wiedzy na temat tworzenia laminatów, czyli jednego z głównych elementów produkcyjnych łodzi POWERboat, ale również powszechnego materiału konstrukcyjnego wielu jachtów.
• mgr inż. Jędrzej Zawartowski, Politechnika Poznańska z prelekcją: Diagnostyka energochłonności elektrycznego układu napędowego. Praktyczna wiedza o kontroli warunków pracy silnika elektrycznego i możliwości korekty parametrów do jak najlepszego jego funkcjonowania. Zatem co zrobić lepiej, by było jeszcze sprawniej i ekonomiczniej.
• lic. Grzegorz Szuszkiewicz, dr inż. Mateusz Papis, Politechnika Warszawska z prelekcją: Wykorzystanie druku 3D w procesach projektowych i produkcyjnych. Temat popularny w dzisiejszym świecie, bo idący z nurtem potrzeb. Czy za 10-15 lat będziemy mieszkać w wydrukowanych domach? Na pewno będziemy korzystać z wielu przedmiotów wygenerowanych tą techniką.
• Sebastian Freda, Politechnika Poznańska z prelekcją: Autonomiczność jednostek pływających, czyli przegląd systemów ułatwiających sterowanie jachtem. Jedyny prelegent-student podczas konferencji, lecz z kilkoma propozycjami nowoczesnego wyposażenia, a który to już niedługo będzie obligatoryjnie na pokładzie każdej łodzi. Czy sztuczna inteligencja steruje lepiej niż człowiek?
• dr inż. Jędrzej Kasprzak, Politechnika Poznańska z prelekcją: Zwiększanie dostępności jednostek pływających - przykłady adaptacji dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Niezwykle ważny temat potwierdzony wieloma przykładami obecnych rozwiązań. Transport wodny jest dla każdego!
• dr hab. inż. Wojciech Cieślik, Politechnika Poznańska z prelekcją: Elektryfikacja branży jachtowej - jak wytwarzać, magazynować i zużywać energię na łodziach rekreacyjnych. Co zrobić, aby cały układ z prądem na łodziach działań zgodnie z założeniem. Prezentacja pokazała, że sternik musi dysponować wiedzą na temat wszystkiego, co dzieje się na pokładzie, ale przede wszystkim pod nim. Towarzyszyło tej prelekcji także bogate uzupełnienie informacji o specyfikacji technicznej POWERboat.
• Rafał Mierzwa, OEL Composites z prelekcją: Nowoczesne kompozyty węglowe i bazaltowe. Wszystko, co trzeba wiedzieć o pokryciach łodzi i materiałach konstrukcyjnych. Każdy słuchacz już wie, jaki kompozyt wykorzystać do jakiej sytuacji przy zachowaniu najlepszych jego cech.
• dr inż. Maciej Cholewiński, Politechnika Wrocławska z prelekcją: Wykorzystanie technologii fotowoltaicznych w transporcie wodnym w ujęciu systemowego podejścia do procesu ewolucji współczesnych zespołów napędowych. Debiutancki, ale jakże pasjonujący udział w Sympozjum. Doktor swoją wiedzą przekonał każdego słuchacza, że fotowoltaika to teraźniejszość, a pozyskiwana energia ze słońca koniecznością do zrównoważonego rozwoju.
Podczas Sympozjum miała miejsce również niezwykle przyjemna chwila, gdyż uhonorowanie działalności MKN PUT Powertrain medalami Quality & Innovation w kategorii Innowacja oraz Współpraca z rąk Dariusza Drąga – Prezesa Krajowej Izby Targowej oraz Tomasza Szypuły – Prezesa Ptak Warsaw Expo. Dziękujemy za to zaufanie! Jesteśmy dumni i pełni pozytywnej energii, że mogliśmy brać udział w wydarzeniu, a tym większa przyjemność, że wróciliśmy z uznaniem.
Dziękujemy Ptak Warsaw Expo oraz organizatorom targów Boat Technica i Poland Boat Show za możliwość, a także pomoc w przygotowaniu II Sympozjum Techniki Motorowodnej. Patronat nad Konferencją objęli Jego Magnificencja Rektor Politechniki Poznańskiej prof. dr hab. inż. Teofil Jesionowski oraz Politechnika Poznańska. Całe to wydarzenie można potraktować jako nowy cykl - #TourdeSTM
Komitet organizacyjny ze strony MKN PUT Powertrain:
dr hab. inż. Wojciech Cieślik
inż. Aleksander Ludwiczak
Sebastian Freda
A już teraz zapraszamy Państwa na III Sympozjum Techniki Motorowodnej, podczas którego przedstawiony będzie główny projekt Koła – łódź solarno-wodorowa POWERboat.
Tekst: dr hab. inż. Wojciech Cieślik, Sebastian Freda
Zdjęcia: inż. Aleksander Ludwiczak