W dniach 9–12 października 2025 w Ptak Warsaw Expo odbyła się druga edycja Międzynarodowych Targów Budowy i Wyposażenia Jachtów oraz Osprzętu Jachtowego Boat Technica 2025, której towarzyszyła nowo zainicjowana konferencja Marine Innovation Conference. Międzywydziałowe Koło Naukowe PUT Powertrain wzięło udział w roli współorganizatora i aktywnego wystawcy, co pozwoliło nam nie tylko obserwować trendy, lecz także współtworzyć część merytoryczną wydarzenia.
Targi wyróżniły się znaczącą skalą organizacyjną i frekwencją:
98 firm prezentujących rozwiązania z zakresu konstrukcji kadłubów, systemów napędowych, elektroniki, materiałów kompozytowych i komponentów jachtowych.
15 000 m² powierzchni wystawienniczej
6 672 osób odwiedzających z Polski i zagranicy
Przedstawiciele branży jachtowej (stocznie, projektanci, dostawcy), firmy serwisowe, projektanci jednostek pływających, dostawcy elektroniki i systemów nawigacyjnych.
Stoisko MKN PUT Powertrain wyróżniało się jako jedyny ekspozytor edukacyjny na targach ‒ miejsca, gdzie nauka i praktyka łączyły się bezpośrednio z dziedziną jachtów i technologii morskich. Odwiedzający mieli okazję zobaczyć na żywo jednostkę POWERboat – wyścigowa łódź solarna, będąca flagowym projektem Koła, który ilustruje naszą ambicję i zdolności inżynierskie. Na stoisku obecni byli także partnerzy Koła: Mirka, CX80, Temared oraz Imron Marine, co podniosło rangę prezentacji i pozwoliło pokazać wspólne, praktyczne realizacje oraz wsparcie przemysłu w omawianym projekcie. To zdecydowanie jedno z ciekawszych miejsc na hali – stoisko, które przyciągało nie tylko studentów i naukowców, ale też profesjonalistów zainteresowanych innowacjami oraz technologiami przyszłości.
Podczas targów odbyła się również uroczysta gala wręczenia Medali Targowych, które uhonorowały innowacyjne produkty i premiery rynkowe — wśród wyróżnionych znalazły się między innymi: Odysseya Yachts, NORTHMAN, Eco Marine, Prime Power, GLOBTECHNIC — oraz Koło Naukowe PUT Powertrain jako współorganizator targów i konferencji oraz za innowacyjność prezentowanej jednostki pływającej.
Marine Innovation Conference
Dwudniowa konferencja zorganizowana przez MKN PUT Powertrain i Biuletyn Techniki Jachtowej (partner Koła) Marine Innovation odbywała się równolegle z targami i stanowiła platformę dialogu między sektorem akademickim a przemysłem. Główne tematy i struktura konferencji:
Dzień 1 – „Projektowanie i budowa jednostek”: zagadnienia projektowania, zastosowania nowych materiałów i napędów, nowoczesne technologie produkcyjne oraz finansowanie elektryfikacji dla przedsiębiorst.
Dzień 2 – „Modernizacja i wyposażenie jednostek”: modernizacje istniejących jednostek, systemy zasilania i nawigacji, efektywność energetyczna, aspekty regulacyjne i technologiczne, transport i zabezpieczenie.
W repertuarze prelekcji znalazły się wystąpienia m.in.:
dr hab. inż. st. of. Maciej Gucma, Wydział Nawigacyjny Politechniki Morskiej w Szczecinie – „Interfejsy komunikacyjne w urządzeniach nawigacyjnych na jednostkach rekreacyjnych” ,
dr inż. Anna Skarbek-Żabkin (KPMG) – rola ESG i elektromobilności w sektorze jachtowym,
inż. Sebastian Freda (PUT Powertrain), dr hab. inż. Wojciech Cieślik (Politechnika Poznańska) – o zwiększaniu efektywności systemów fotowoltaicznych na jednostkach pływających, prezentacja wyników dotychczasowej realizacji projektu Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje finansowanego z Ministerstwa Nauk i Szkolnictwa Wyższego.
Zespół inżynierów z PUT Powertrain: inż. Aleksander Skrzypczak, inż. Patryk Ossowski oraz Wojciech Hadka — prelekcja nt. zastosowania druku 3D, CNC i prototypowania w budowie jednostek pływających.
Kinga Skibka i Mark Ludwig (InfiniCi) – o możliwościach recyklingu tkanin używanych w budowie jachtów.
Wojciech Żak (VTMS Innovation) – o badaniu kadłubów i ich wyposażenia metodami ultradźwiękowymi.
Oba dni konferencji otworzyli przedstawiciele Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu: Dziekan prof. dr hab. inż. Jacek Pielecha oraz Dyrektor Instytutu Napędów i Lotnictwa dr hab. inż. Andrzej Ziółkowski, prof. PP.
Konferencję zakończono uroczystym wręczeniem nagród i wyróżnień w konkursie Marine Innovation 2025, które miały na celu wyłonienie najbardziej nowatorskich rozwiązań branżowych – zwycięzcy uzyskali nie tylko statuetki, lecz także możliwość promocji w mediach branżowych i nawiązania współpracy z Politechniką Poznańską. W komisjach obradowali również pracownicy Politechniki Poznańskiej w składzie:
Marine Innovation – Boat Technica:
dr inż. Jędrzej Kasprzak (WILiT, Politechnika Poznańska)
dr hab. inż. st. of. Maciej Gucma (Politechnika Morska w Szczecinie)
mgr inż. Aleks Jagielski (WILiT, Politechnika Poznańska)
Marine Innovation – Poland Boat Show:
dr inż. Anna Skarbek-Żabkin (KPMG)
Urszula Janota-Bzowska (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie)
Marta Anna Zawadzka (INTUITION YACHTS)
Targi Boat Technica 2025 i konferencja Marine Innovation potwierdziły swoją znaczącą rolę jako centrum spotkań branży jachtowej, innowatorów i środowiska akademickiego. Z perspektywy MKN PUT Powertrain była to niepowtarzalna szansa, by aktywnie włączyć się w kreowanie wydarzenia, zaprezentować nasze kompetencje i rozpocząć nowe współprace z przedstawicielami przemysłu. Widzimy duży potencjał rozwoju tej inicjatywy — zarówno w zakresie rozszerzenia tematyki konferencji, jak i w budowaniu realnych ścieżek transferu technologii.
Więcej informacji o targach i Konferencji:
Strona koła naukowego gdzie znajduje się obszerna fotorelacja i pełen program konferencji https://power.put.poznan.pl/marine-innovations/
oficjalna strona targów https://boattechnica.com/konferencja-2025/?konferencja=boat-technica-2025-marine-innovation-conference
Opracowanie: dr hab. inż. Wojciech Cieślik, inż. Sebastian Freda
Zdjęcia: inż. Anna Kosmala, Adam Owedyk