Zdjęcia do artykułu [max: 1920x1080px | 2MB]
zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie
Z dostępnością nam po drodze. Sale hybrydowe.

28 października 2025 r. dokonano odbioru siedmiu tzw. sal hybrydowych, czyli sal dydaktycznych przeznaczonych do prowadzenia zajęć w formie hybrydowej.
Modernizacja tych pomieszczeń jest jednym z kluczowych zadań projektowych likwidujących bariery architektoniczne na Politechnice Poznańskiej. Inwestycję sfinansowano zarówno z projektu Politechnika Poznańska liderem dostępności - w zakresie robót budowlanych i specjalistycznego sprzętu multimedialnego, jak i z Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych – dodatkowe wyposażenie w ekrany i monitory, którego dysponentem jest Dział ds. Równości. 
Prowadzenie zajęć w formie hybrydowej zwiększa dostępność Politechniki Poznańskiej i umożliwia uczestniczenie w wykładach również osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, które z uwagi na swój stan zdrowia nie zawsze mogą osobiście brać udział w zajęciach.
 

Realizacja dydaktyki w formie hybrydowej możliwa jest w kilku wariantach:

  1. Zajęcia w formie hybrydowej: nauczyciel/ka jest na sali, a studenci/tki są zarówno w pomieszczeniu, jak i online.
  2. Zajęcia w formie zdalnej: nauczyciel/ka znajduje się na sali, a studenci/tki łączą się online.
  3. Nauczyciel/ka łączy się zdalnie, a studenci/tki są stacjonarnie na sali.
  4. Zajęcia w formie tradycyjnej, bez użycia systemu do wideokonferencji.

 

System do wideokonferencji współpracuje z wszystkimi popularnymi programami do spotkań zdalnych, jakkolwiek zalecamy korzystanie z naszej wewnętrznej platformy eMeeting.
Chcąc prowadzić zajęcia w trybie wideokonferencji, należy używać komputera stacjonarnego zainstalowanego w sali hybrydowej. Rozmieszczenie mikrofonów zostało zaprojektowane w taki sposób, aby zbierały dźwięk z całej sali, co umożliwia swobodne prowadzenie wykładu oraz zadawanie pytań przez słuchaczy/ki. Kamera ze zdalnym sterowaniem pozwala na dostosowanie kadru do konkretnych potrzeb osoby prowadzącej. Ponadto przygotowano dwa domyślne ustawienia kadrów z możliwością szybkiego wyboru pilotem.

 

W każdej sali znajduje się następujący sprzęt audio-video:

  • komputer stacjonarny,
  • zintegrowany system do wideokonferencji z eliminacją echa,
  • kamera z możliwością zdalnego sterowania pilotem,
  • dwa głośniki,
  • dwa mikrofony sufitowe,
  • pilot (dostępny w portierni).

 

Sale przygotowano dla siedmiu wydziałów, które dotąd nie miały jeszcze takich pomieszczeń:   

  • Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej - sala 303 (A1)
  • Wydział Informatyki i Telekomunikacji - sala 108 (A3)
  • Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki - sala 211 (A3)
  • Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki - sala 312 (A3)
  • Wydział Inżynierii Mechanicznej - sala 107 (A5)
  • Wydział Inżynierii Zarządzania - sala 116 (A30)

Wcześniej ze środków Uczelni sfinansowano realizację dwóch sal hybrydowych: na potrzeby Wydziału Technologii Chemicznej (sala 001A w budynku A28), a także dla Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu (sala 427 w budynku A1). 

Podsumowując: dzięki realizacji projektu każdy wydział na Politechnice Poznańskiej ma salę, która umożliwia prowadzenie zajęć hybrydowych, co stanowi milowy krok w zapewnieniu dostępności dydaktyki na naszej Uczelni.

Zespół ds. dostępności

 

PL