Zdjęcia do artykułu [max: 1920x1080px | 2MB]
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
MKN PUT Powertrain na eMobility EXPO 2025

MKN PUT Powertrain zaprezentowało się na targach eMobility EXPO 2025 w Ptak Warsaw Expo w dniach 18-20 listopada jako jedno z najbardziej rozpoznawalnych i merytorycznie wartościowych stoisk wydarzenia. Ekspozycja była efektem ścisłej współpracy środowiska akademickiego z partnerami przemysłowymi i stanowiła przekrojową prezentację nowoczesnych rozwiązań w zakresie mobilności elektrycznej i technologii wodorowych.  

Stoisko MKN PUT Powertrain funkcjonowało jako „żywy warsztat” i laboratorium: łączyło pokaz konstrukcji, demonstracje technologii oraz działań edukacyjnych. Dzięki współpracy z firmami Green Dream Boats, King Tony, Prime Power, Reversesolutions oraz OEL Composites, ekspozycja przyciągała przedstawicieli przemysłu, mediów, ekspertów i studentów, działając równocześnie jako miejsce nawiązywania kontaktów i wymiany wiedzy. 

Stoisko wyróżniało się od pozostałych dzięki prezentacji aż dwóch jednostek pływających. 

  • Elektryczny katamaran Solliner 21 firmy Green Dream Boats — zaprezentowany jako przykład rekreacyjnej jednostki autonomicznej energetycznie, potwierdzający możliwości zastosowania napędu elektrycznego w praktyce. Łodzie te z sukcesem pływają zarówno w takich miastach w polsce jak Wrocław czy Gdańsk, jednak zdobyły również uznanie na międzynarodowych akwenach codziennie umożliwiając podróż na wyspach Bora Bora na Oceanie Spokojnym.  

  • POWERboat — wyścigowy trimaran, który jest flagowym projektem Koła: pokazany „w procesie” po nałożeniu natryskowej szpachli, co umożliwiło zwiedzającym zobaczenie etapów budowy i wykończenia kadłuba. Ten element ekspozycji podkreślił warsztatowy charakter stoiska. Na łodzi ułożone zostały pokazowo elastyczne panele fotowoltaiczne wykonane przez partnera Active Sol demonstrując najnowsze rozwiązania technologiczne.  

Na stoisku prowadzono na żywo pokazy skanowania 3D i inżynierii odwrotnej w ramach współpracy z firmą Reversesolutions — odwiedzający mogli obserwować digitalizację łodzi, porównania rzeczywistego obiektu z modelami CAD oraz proces optymalizacji elementów konstrukcyjnych. Równolegle prezentowano modele i rozwiązania w zakresie technologii wodorowych w ramach projektu wspieranego przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego „Z wodorem mi po drodze”, edukując uczniów odwiedzających targi z pobliskich szkół.  

W premierowej edycji targów organizatorzy potwierdzili udział ponad 4500 osób, które mogły obejrzeć aż 70 stoisk promujących pojazdy elektryczne, systemy akumulacji energii, urządzenia ładujące oraz pozostałe komponenty i usługi związane z branżą. Koło naukowe zostało wyróżnione za współpracę otrzymując medal i dyplomy. Na targach można było obejrzeć takie pojazdy elektryczne jak: rowery i hulajnogi, motocykle i quady, bolidy formuły student, samochody osobowe w tym Tesla Cybertruck czy ciągnik siodłowy firmy DAF.

Członkowie Koła zaprezentowali podczas konferencji Poland eMobility Summit system POWERmonitor — narzędzie do inteligentnego zarządzania energią w jednostkach pływających. Prezentacja objęła funkcje monitoringu parametrów pracy fotowoltaiki (m.in. temperatury i napięcia), analizy efektywności energetycznej oraz potencjału wdrożeniowego projektu. Prelekcja zebrała zainteresowanie przedstawicieli przemysłu i środowiska naukowego. System ten tworzony jest w ramach projektu Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje finansowanego przez Ministerstwo Nauk i Szkolnictwa Wyższego.  

Udział MKN PUT Powertrain w eMobility EXPO 2025 wzmocnił widoczność Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu oraz Instytutu Napędów i Lotnictwa w branży elektromobilności, potwierdzając zdolność do prowadzenia projektów badawczo-wdrożeniowych na wysokim poziomie. Stoisko funkcjonowało jako modelowa przestrzeń integracji: studenci mieli okazję zaprezentować praktyczne umiejętności, nawiązać kontakty z przemysłem oraz przetestować rozwiązania w realnych warunkach wystawienniczych. Sukces ekspozycji stwarza solidne podstawy do dalszej współpracy z partnerami oraz kontynuacji prac nad projektami takimi jak POWERboat i POWERmonitor. 

Opracowanie: 
dr hab. inż. Wojciech Cieślik 
inż. Sebastian Freda 

Zdjęcia:
inż. Anna Kosmala 
Adam Owedyk 

PL