Zdjęcia do artykułu [max: 1920x1080px | 2MB]
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Podsumowanie spotkanie dot. Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego

8 grudnia br. na Politechnice Poznańskiej miało miejsce spotkanie konsultacyjne w sprawie projektu Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego w Polsce do 2035 r., w którym wzięli udział m.in. prof. Maria Mrówczyńska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka prof. PB - Przewodnicząca Zespołu przygotowującego Strategię.

Jak mówiła minister Mrówczyńska, celem strategicznym dokumentu jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia i rozwoju kompetencji przyszłości oraz utrzymanie spójności systemu przy zróżnicowanych misjach uczelni (akademickich i zawodowych, publicznych i niepublicznych, uczelni artystycznych i medycznych niebędących w nadzorze ministra nauki i szkolnictwa wyższego, małych i dużych uczelni).

Kluczowe kierunki strategii
Projekt Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego na lata 2025–2035 zdefiniuje misję i kierunki rozwoju polskich uczelni w perspektywie nadchodzącej dekady. Dokument skupi się na trzech priorytetowych kwestiach:

  • podnoszeniu jakości kształcenia i wzmocnieniu roli dydaktyki akademickiej,
  • wspieraniu społecznej odpowiedzialności uczelni i ich otwartości na współpracę z otoczeniem,
  • budowaniu zrównoważonego, nowoczesnego ekosystemu akademickiego opartego na innowacjach, cyfryzacji i umiędzynarodowieniu.

Strategia zakłada także wzmacnianie potencjału naukowego uczelni oraz tworzenie warunków do rozwoju talentów w środowisku akademickim, z dbałością o jakość, równość szans i skuteczność działań instytucjonalnych.

Projekt Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego został poprzedzony diagnozą systemu szkolnictwa wyższego dotyczącą uwarunkowań demograficznych, społecznych, technicznych i ekonomicznych, szczegółową oceną funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego w Polsce, analizą danych ilościowych i trendów długoterminowych i wnioskami z aktualnych uwarunkowań systemowych społecznych i gospodarczych. Diagnoza ta była podstawą do oceny tego systemu, do analizy SWAT, a także do kreowania zapisów, które znalazły się w Strategii.

Strategia bazowała na diagnozie, która dotyczyła dziewięciu obszarów tematycznych: 

  1. dynamiki i struktury populacji studentów,
  2. uwarunkowań demograficznych,
  3. kadry akademickiej,
  4. cyfryzacji i technologii edukacyjnej,
  5. typów uczelni i form kształcenia,
  6. struktury poziomów kształcenia,
  7. umiędzynarodowienia,
  8. jakości kształcenia i efektów uczenia się,
  9. finansowania i otoczenia instytucjonalnego.

Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego

Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

PL