4 grudnia 2025 r. w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej odbyła się kolejna edycja Hydrogen Day – wydarzenia poświęconego technologii wodorowej oraz przyszłości transportu niskoemisyjnego.
Wydarzenie cieszyło się bardzo dużą popularnością: oprócz studentów pojawili się także przyszli kandydaci na studia – uczniowie szkół średnich oraz przedstawiciele biznesu związani z sektorem energetyki, motoryzacji i nowych technologii.
Otwarcie wydarzenia
Uroczystego otwarcia dokonali:
- prof. dr hab. inż. Jacek Pielecha – Dziekan WILiT,
- dr hab. inż. Andrzej Ziółkowski, prof. PP – Dyrektor Instytutu Napędów i Lotnictwa,
którzy podkreślili znaczenie technologii wodorowych w transformacji sektora transportu.
Część wykładowa: prezentacje ekspertów i firm branżowych
Następnie odbyła się seria prezentacji zgodnie z programem wydarzenia:
- prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha – Problematyka wykorzystania wodoru w środkach transportu,
- dr hab. inż. Andrzej Szałek (Toyota Motor Europe) – prezentacja firmy Toyota,
- dr inż. Dariusz Michalak (Solaris Bus & Coach) – prezentacja rozwiązań wodorowych stosowanych w autobusach Solaris,
- Orlen S.A. – kierunki rozwoju infrastruktury wodorowej,
- mgr inż. Jakub Kaczmarek (Sieć Badawcza Łukasiewicz – PIT) – Stanowisko badawcze napędów wodorowych H2Control.
Pokazy w laboratorium Instytutu Napędów i Lotnictwa
Po części wykładowej uczestnicy przenieśli się do laboratorium, gdzie przygotowano interaktywne demonstracje technologii wodorowych.
Pokaz ogniw paliwowych
Podczas prezentacji przeprowadzonej przez dr inż. Kingę Skobiej można było zobaczyć trzy różne typy ogniw paliwowych:
- Ogniwo Toyota Mirai o mocy 128 kW – przykład systemu stosowanego w samochodach osobowych,
- Ogniwo prądotwórcze 30 kW – rozwiązanie stacjonarne, wykorzystywane jako źródło energii elektrycznej,
- Ogniwo firmy Ballard 30 kW – moduł z autobusu wodorowego, z możliwością łączenia w stosy w celu uzyskania wyższej mocy.
Uczestnicy mogli zobaczyć różnice konstrukcyjne i funkcjonalne pomiędzy poszczególnymi typami ogniw oraz ich zastosowanie w realnych pojazdach i instalacjach energetycznych.
Pokaz pracy silnika spalinowego zasilanego wodorem
Gwoździem programu była prezentacja silnika spalinowego pracującego na wodorze, przygotowana przez prof. dr hab. inż. Ireneusza Pielechę oraz dra inż. Filipa Szwajcę.
Przedstawiono zarówno sposób adaptacji jednostki do spalania wodoru, jak i analizę przebiegu procesu spalania oraz różnic względem klasycznych paliw.
Podsumowanie
Hydrogen Day po raz kolejny potwierdził, że technologie wodorowe stanowią kluczowy kierunek rozwoju transportu i energetyki. Duża frekwencja oraz żywe zainteresowanie ze strony studentów, uczniów i przedstawicieli biznesu pokazały, że inicjatywy popularyzujące wiedzę o wodorze są niezwykle potrzebne i inspirujące.
Galerię zdjęć zobacz TUTAJ
