Jednym z głównych celów EUNICE jest wzmocnienie doskonalenia pedagogicznego na uczelniach członkowskich poprzez utworzenie jednostki wsparcia pedagogicznego i platformy służącej jego doskonaleniu. W tym celu opracowywany jest zestaw kryteriów doskonalenia pedagogicznego. Ponadto, doprecyzowywany jest kalendarz szkoleń pedagogicznych na rok akademicki 2024/2025, mający na celu zwiększenie świadomości dydaktyków na temat możliwości rozwijania ich umiejętności pedagogicznych za pośrednictwem EUNICE lub innych usługodawców.
Kalendarz akademicki rozpocznie się od zapisów na kurs Open Networked Learning (ONL), oferowany przez Uniwersytet w Karlstaad, który będzie składał się z dwóch faz: pierwsza faza rozpocznie się we wrześniu z udziałem kierowników pedagogicznych / programistów / inżynierów z różnych ośrodków pedagogicznych uniwersytetów EUNICE, którzy później będą wspierać drugą fazę, obejmującą dydaktyków w tym kursie.
ONL to otwarty 12-tygodniowy kurs, oparty na współpracy i sieciowym uczeniu się, który oferuje dydaktykom, twórcom kursów i programistom w szkolnictwie wyższym możliwość zbadania potencjału otwartego, sieciowego uczenia się z kolegami z całego świata w kontekście multidyscyplinarnym i międzykulturowym.
Kurs jest prowadzony od ponad 10 lat i został zainicjowany przez Larsa Uhlina i Marię Knvarnostrom z Karlinska Intitutet (Szwajcaria) oraz Chrissi Nerantzi z University of Manchester (Wielka Brytania) w 2012 roku. Głównym celem tego kursu jest przeniesienie współpracy międzynarodowej i międzyinstytucjonalnej na zupełnie nowy poziom, zmniejszając w ten sposób potrzebę prowadzenia oddzielnych kursów w każdej z instytucji, a jednocześnie dając możliwość dalszego rozwoju współpracy i tworzenia sieci kontaktów między różnymi instytucjami.
DLACZEGO TA INICJATYWA JEST TAK WAŻNA?
Inicjatywa ta jest ważnym początkiem doskonalenia pedagogicznego w ramach konsorcjum EUNICE. Kurs ten jest kluczowy dla podniesienia jakości pedagogicznej i motywacji zawodowej, szczególnie dla dydaktyków, twórców kursów, programistów edukacyjnych w szkolnictwie wyższym, zwiększając tym samym świadomość możliwości rozwijania swoich umiejętności pedagogicznych. Celem kursu jest zapewnienie uczestnikom możliwości zbadania i zdobycia doświadczenia w zakresie otwartego i opartego na współpracy uczenia się online w celu zrozumienia wartości, potencjału i wyzwań związanych z wykorzystaniem cyfrowych przestrzeni edukacyjnych do wspierania nauczania i uczenia się.
OCZEKIWANE REZULTATY:
Celem kursu jest zdobycie przez uczestnika wiedzy, umiejętności i zdolności, aby móc:
wyjaśnić, omówić i zastanowić się nad różnymi aspektami wirtualnego uczenia się, takimi jak: umiejętności cyfrowe, uczenie się oparte na współpracy i otwartość.
krytycznie zastanowić się nad kwestiami dotyczącymi otwartego uczenia się w sieci związanego z własną praktyką nauczania.
JAKIE KORZYŚCI PRZYNIOSŁOBY TO DYDAKTYKOM I STUDENTOM?
Nauczanie na odległość to przyszłość edukacji, gwarantująca dostęp do każdego przedmiotu, niezależnie od lokalizacji. Ta rzeczywistość wymaga od dydaktyków nadążania za cyfrowymi trendami w nauczaniu i dostosowywania swoich metodologii. Kurs ten niewątpliwie pomoże dydaktykom dowiedzieć się więcej o cyfrowych klasach, nowych narzędziach i metodach przyciągania uwagi uczniów, a także dzielić się doświadczeniami i wyzwaniami z innymi kolegami, umożliwiając im doskonalenie umiejętności nauczania. W rezultacie studenci będą również bardziej zmotywowani i zaangażowani, ponieważ dydaktycy będą lepiej wiedzieć, jak komunikować się ze studentami online i lepiej rozumieć ich potrzeby.
STRUKTURA KURSU:
Tydzień 1: Rozpoczęcie (1 tydzień)
Tydzień 2: Połączenie (1 tydzień)
Temat 1: Uczestnictwo online i umiejętności cyfrowe (2 tygodnie);
Temat 2: Otwarte uczenie się - dzielenie się i otwartość (2 tygodnie);
Tydzień refleksyjny;
Temat 3: Uczenie się w społecznościach - wspólne uczenie się w sieci (2 tygodnie);
Temat 4: Projektowanie nauczania online i mieszanego (2 tygodnie);
Temat 5: Wyciągnięte wnioski - praktyka na przyszłość (1 tydzień)
Szczegóły tutaj.