Dostępność zaczyna się od zasad
9 maja 2025 r. w Sali Senatu Politechniki Poznańskiej oficjalnie zainaugurowano kolejny ważny etap projektu „Politechnika Poznańska liderem dostępności”, którego kierownikiem jest Maria Zagata-Więcek. Tego dnia swoją działalność rozpoczął Zespół ds. procedur, powołany do aktualizacji, opracowania, wdrożenia i ewaluacji procedur zapewniających dostępność Uczelni. Tworzą go pracownicy Politechniki Poznańskiej, którzy wspólnie podejmują się niezwykle istotnego zadania – zwiększenia dostępności Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Dlaczego to takie ważne?
Naszym celem nie jest jedynie tworzenie dostępnych dokumentów. Chcemy wprowadzać realne zmiany przez merytoryczne działania i dostosowanie przepisów wewnętrznych Politechniki Poznańskiej do aktualnych wymogów prawnych, w tym ustaw, rozporządzeń, zarządzeń i wytycznych. Zaczynamy od solidnych podstaw – analizujemy akty wewnętrzne, takie jak statuty, regulaminy i zarządzenia, by ocenić, czy uwzględniają prawa osób z niepełnosprawnościami. Tam, gdzie to konieczne, dostosujemy zapisy dokumentów do obowiązujących wymagań prawnych i rzeczywistych potrzeb – wyjaśniała kierownik projektu Maria Zagata-Więcek.
W ramach realizacji zadania 6. rozpoczęto przegląd i opracowanie aż 17 kluczowych dokumentów. Ich zakres jest bardzo szeroki i obejmuje m.in.:
statut i strategię Uczelni,
regulaminy: studiów, pracy, szkoły doktorskiej, świadczeń, organizacyjny,
zasady polityki kadrowej,
zasady i procedury przyznawania wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami,
zasady prowadzenia badań naukowych,
regulaminy dotyczące studiów podyplomowych i funkcjonowania biblioteki,
dostępność cyfrową, architektoniczną i informacyjno-komunikacyjną,
zasady dotyczące bezpieczeństwa, w tym ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej,
procedury związane z inwestycjami, remontami i zamówieniami publicznymi.
Zespół przyjrzy się także innym dokumentom, w tym np. kodeksom etyki pracownika naukowego, doktoranta, bibliotekarza oraz dobrym praktykom w szkolnictwie wyższym.
Praktyka przede wszystkim
Zadanie dotyczące procedur jest kluczowe dla zapewnienia dostępności Uczelni także w dalszym okresie rozwoju, dlatego w jego realizacji bierze udział partner – Stowarzyszenie „Twoje Nowe Możliwości”, które ma bogate doświadczenie, wiedzę i kompetencje we wdrażaniu dostępności na uczelniach wyższych. W jego imieniu piątkowe spotkanie poprowadziły dr Małgorzata Franczak (koordynatorka zadania 6.) oraz Małgorzata Jankowska (członek Zespołu ds. procedur ze strony partnera). Panie podzieliły się inspirującymi przykładami działań na rzecz dostępności, przedstawiły zasad współpracy i komunikacji, a także uzgodniły z uczestnikami harmonogram realizacji poszczególnych prac w terminach dogodnych dla członków zespołów odpowiedzialnych za poszczególne akty prawne. Co ważne, ostatnie pół godziny miało charakter szkolenia, którego celem z jednej strony było wskazanie powodów, dla których dokumenty funkcjonujące na uczelni muszą być dostępne z punktu widzenia ich publikacji (dostępność cyfrowa), a z drugiej przekazanie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia takich dokumentów z zastosowaniem powszechnie użytkowanego oprogramowania.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność, pomysły i zaangażowanie. To był ważny krok ku bardziej dostępnej i nowoczesnej Uczelni!
Zapraszamy do odwiedzenia strony Politechnika Poznańska liderem dostępności